A 18. századi Magyarországon nem csupán a katolikus püspöki székhelyeken hangzott fel a barokk zene, hanem nagyobb városokban is. Különösen Győrnek és Sopronnak volt kiemelkedő zenei élete. Mindkét helyen jelentős kottagyűjtemény maradt fenn, ezek segítségével meg lehet rajzolni nem csupán e városoknak, hanem akár a tágabb környezetük zenei életét is.
Az első két mű a győri jezsuita gimnáziumban folyt zenei életnek példája. Máig megmaradt kottatáruk egy jelentős része, amely ma a pannonhalmi bencés főapátság könyvtárában található. Tödlbach Salve Reginá-ja azért is fontos mű, mert eddig ez az egyetlen forrása a Magyaróváron 45 éven át iskolamesterként működő személynek.
Aufschnaiter osztrák zeneszerző leghosszabb ideig Passauban működött, mint a dóm regens chorija. Egyházi kompozíciói több magyarországi gyűjteményben is megtalálhatók. Wenzel Birck ugyancsak osztrák szerző, akinek hangszeres kompozíciói a győri székesegyház kottagyűjteményében maradtak fenn. A 18. sz. második felében támadt az a „divat”, hogy a szentmiséken a prédikációk után valamilyen hangszeres darabot (sinfoniát, partitát, stb.) játszottak. Ez a szokás még az 1830-as években is élt Győrött! E szokás egyik példája ez a Birck-mű is, valamint az utána felhangzó, anonim Sinfonia valamint Johann Christoph Monn egyik sinfoniája.
A lemez záró darabja a soproni evangélikus levéltárban őrzött, hangszeres Suite, amely zeneszerző nevének feltüntetése nélkül szerepel. Ez is ugyanezen korban született.
A műveket mind, Leidemann Sylvia írta át modern kottára, pótolta a szükséges hiányokat és dolgozta ki a continuo-basszust.
Vavrinecz Veronika
Bolivíai jezsuita archivumról
A 17. századtól a jezsuiták Dél-Amerikába érkeztek hittérítő missziós célból. Ez az Európából kitűnően megszervezett program nagyszerű eredményeket ért el az 1767-ben történő kiutasításukig. A jezsuiták a dél-amerikai földrészen hirdették az igét, miközben a zene, mint a hittérítés egyik fő eszköze felhasználásával igyekeztek az őslakosok kultúráját szinkretizálni. Bolívia keleti részen XVII. század végén alapították Chiquitos- Missziókat. Szerzetesek tanították az őslakosoknak a hangszerek készítését és a rajtuk való játékot, valamint a kompozíciós és improvizációs technikákat, mint pl. a basso continuót. Az őslakosok igen hamar rendkívüli képességeket tanúsítottak ennek az európai zenének az előadásában. A jezsuiták kiutasítása után a templomi zenei gyakorlattal felhagytak, míg végül teljesen megszűnt. 1983-84-ben Hans Roth svájci építész, aki a chiquitosi missziós templomok restaurálását végezte, egy oltár alatt mintegy 5000 kottalapot fedezett fel.
Közreműködők:
Szoprán: Andrejszki Judit
Mezzo: Puskás Eszter
Tenor: Pivarcsi Gábor
Barokk hegedű I: Kuklis Gergely
Hegedű II: Posvánecz Éva
Hegedű II: Vitárius Piroska
Brácsa: Kapor Andrej
Barokk cselló: Máté Balázs
Barokk cselló: Krasszon Dénes
Barokk nagybőgő: Szilágyi Attila
Barokk trombita I: Borsody László
Barokk trombita II: Préda László
Encuentros énekegyüttes
Az együttes tagjai: Kemény Kinga, Körber Katalin, Szőnyi Zsófia,– szoprán, Gergely Zsóka – mezzoszoprán, Batke Márta, Galbács Gabriella, Tóth Renáta – alt, Deák Péter, Magyaróvári Viktor, Manuel Medina, Tallér Gábor – tenor, Illés Péter, Király Miklós, Sós Mihály – basszus
Vezényel és continuo-n játszik: Leidemann Sylvia (Argentína – Magyarország)
Közreadja és a kutatást végezte: Leidemann Sylvia MTA külsős testületi tagja
Tracklista:
Archivo Musical de Chiquitos – Chiquitos Jezsuita Archívumból, Bolívia
1. AMChB: Anonim: Minuet
(violino I, violino II, basso)
2. AMChB: Anonim: Verso V
(violoncello, basso continuo)
3. AMChB: Anonim: Verso IV
(violino I, violino II, basso)
4. AMChB: Anonim: Quarteto N⁰ 3
(rondó e variazione)
5. AMChB: Anonim: Caelestis urbis Jerusalem
(soprano, mezzosoprano, tenor, violino e basso)
PH: Pannonhalmi Musicotheca Jesuitica- Győri S.J Collegium
AMC: Győri Archívum Musicale Cathedralis
6. PH N⁰ 66: Anonim: Aria de Sancto Aloysio
(canto, 2 violini, basso)
7. AMC, M22.: Monn Johann Christoph (1726-1782): Sinfonia à tre da camera, Ex D
(2 violini con basso) (Allegro)
8. PH, 67. Mus. Jes.: Anonim: Aria de Pantaleon
(tenor, violino primo, violono secondo -unisono col primo-, viola obligato)
9. AMC, A. 41: Aufschnaiter Benedikt Anton (1665-1742): Alma redemptoris Mater
(canto, alto, tenore basso, canto viola, alto viola, tenore viola, basso)
10. AMC, P22.: Birck Wenzel Raimund (1718-1762): Sinfonia à 4
(violino I, violino II, viola, basso) (Largo/Fuga Presto)
11. AMC, Sinfonia 18.: Anonim: Sinfonia in C
(à 2 violini, viola, 2 clarini, basso) (Allegro-Andante- Tempo de minuet)
12. PH N⁰ 129: Tödlbach Erasmus: Salve Regina
(canto, alto, tenore, basso, canto viola, alto viola, tenore viola, basso.