Két világ barokk zenéje

2.000 Ft

A 18. századi Magyarországon nem csupán a katolikus püspöki székhelyeken hangzott fel a barokk zene, hanem nagyobb városokban is. Különösen Győrnek és Sopronnak volt kiemelkedő zenei élete. Mindkét helyen jelentős kottagyűjtemény maradt fenn, ezek segítségével meg lehet rajzolni nem csupán e városoknak, hanem akár a tágabb környezet zenei életét is.

Kategória:

A 18. századi Magyarországon nem csupán a katolikus püspöki székhelyeken hangzott fel a barokk zene, hanem nagyobb városokban is. Különösen Győrnek és Sopronnak volt kiemelkedő zenei élete. Mindkét helyen jelentős kottagyűjtemény maradt fenn, ezek segítségével meg lehet rajzolni nem csupán e városoknak, hanem akár a tágabb környezetük zenei életét is.

Az első két mű a győri jezsuita gimnáziumban folyt zenei életnek példája. Máig megmaradt kottatáruk egy jelentős része, amely ma a pannonhalmi bencés főapátság könyvtárában található. Tödlbach Salve Reginá-ja azért is fontos mű, mert eddig ez az egyetlen forrása a Magyaróváron 45 éven át iskolamesterként működő személynek.

Aufschnaiter osztrák zeneszerző leghosszabb ideig Passauban működött, mint a dóm regens chorija. Egyházi kompozíciói több magyarországi gyűjteményben is megtalálhatók.  Wenzel Birck ugyancsak osztrák szerző, akinek hangszeres kompozíciói a győri székesegyház kottagyűjteményében maradtak fenn. A 18. sz. második felében támadt az a „divat”, hogy a szentmiséken a prédikációk után valamilyen hangszeres darabot (sinfoniát, partitát, stb.) játszottak. Ez a szokás még az 1830-as években is élt Győrött! E szokás egyik példája ez a Birck-mű is, valamint az utána felhangzó, anonim Sinfonia valamint Johann Christoph Monn egyik sinfoniája.

A lemez záró darabja a soproni evangélikus levéltárban őrzött, hangszeres Suite, amely zeneszerző nevének feltüntetése nélkül szerepel. Ez is ugyanezen korban született.

A műveket mind, Leidemann Sylvia írta át modern kottára, pótolta a szükséges hiányokat és dolgozta ki a continuo-basszust.

Vavrinecz Veronika

Bolivíai jezsuita archivumról

A 17. századtól a jezsuiták Dél-Amerikába érkeztek hittérítő missziós célból. Ez az Európából kitűnően megszervezett program nagyszerű eredményeket ért el az 1767-ben történő kiutasításukig. A jezsuiták a dél-amerikai földrészen hirdették az igét, miközben a zene, mint a hittérítés egyik fő eszköze felhasználásával igyekeztek az őslakosok kultúráját szinkretizálni. Bolívia keleti részen XVII. század végén alapították Chiquitos- Missziókat. Szerzetesek tanították az őslakosoknak a hangszerek készítését és a rajtuk való játékot, valamint a kompozíciós és improvizációs technikákat, mint pl. a basso continuót. Az  őslakosok igen hamar rendkívüli képességeket tanúsítottak ennek az európai zenének az előadásában. A jezsuiták kiutasítása után a templomi zenei gyakorlattal felhagytak, míg végül teljesen megszűnt. 1983-84-ben Hans Roth svájci építész, aki a chiquitosi missziós templomok restaurálását végezte, egy oltár alatt mintegy 5000 kottalapot fedezett fel.

Közreműködők:

Szoprán: Andrejszki Judit

Mezzo: Puskás Eszter

Tenor: Pivarcsi Gábor

Barokk hegedű I: Kuklis Gergely

Hegedű II: Posvánecz Éva

Hegedű II: Vitárius Piroska

Brácsa: Kapor Andrej

Barokk cselló: Máté Balázs

Barokk cselló: Krasszon Dénes

Barokk nagybőgő: Szilágyi Attila

Barokk trombita I: Borsody László

Barokk trombita II: Préda László

 

Encuentros énekegyüttes

Az együttes tagjai: Kemény Kinga, Körber Katalin, Szőnyi Zsófia,– szoprán, Gergely Zsóka – mezzoszoprán, Batke Márta, Galbács Gabriella, Tóth Renáta – alt, Deák Péter, Magyaróvári Viktor, Manuel Medina, Tallér Gábor – tenor, Illés Péter, Király Miklós, Sós Mihály – basszus

Vezényel és continuo-n játszik: Leidemann Sylvia (Argentína – Magyarország)

Közreadja és a kutatást végezte: Leidemann Sylvia MTA külsős testületi tagja

 

Tracklista:

Archivo Musical de Chiquitos – Chiquitos Jezsuita Archívumból, Bolívia

1. AMChB: Anonim: Minuet

(violino I, violino II, basso)

2. AMChB: Anonim: Verso V

(violoncello, basso continuo)

3. AMChB: Anonim: Verso IV

(violino I, violino II, basso)

4. AMChB: Anonim: Quarteto N⁰ 3

(rondó e variazione)

5. AMChB: Anonim: Caelestis urbis Jerusalem

(soprano, mezzosoprano, tenor, violino e basso)

PH: Pannonhalmi Musicotheca Jesuitica- Győri S.J Collegium

AMC: Győri Archívum Musicale Cathedralis

6. PH N⁰ 66: Anonim: Aria de Sancto Aloysio

(canto, 2 violini, basso)

7. AMC, M22.: Monn Johann Christoph (1726-1782): Sinfonia à tre da camera, Ex D

(2 violini con basso) (Allegro)

8. PH, 67. Mus. Jes.: Anonim: Aria de Pantaleon

(tenor, violino primo, violono secondo -unisono col primo-, viola obligato)

9. AMC, A. 41: Aufschnaiter Benedikt Anton (1665-1742): Alma redemptoris Mater

(canto, alto, tenore basso, canto viola, alto viola, tenore viola, basso)

10. AMC, P22.: Birck Wenzel Raimund (1718-1762): Sinfonia à 4

(violino I, violino II, viola, basso) (Largo/Fuga Presto)

11. AMC, Sinfonia 18.: Anonim: Sinfonia in C

(à  2 violini, viola, 2 clarini, basso) (Allegro-Andante- Tempo de minuet)

12. PH N⁰ 129: Tödlbach Erasmus: Salve Regina

(canto, alto, tenore, basso, canto viola, alto viola, tenore viola, basso.

 

Call Now Button